Hoe Vaak Moet je Bloggen?

0
144
Hoe vaak bloggen

Hoe vaak moet je een artikel publiceren? Sommige ‘experts’ zeggen dat dagelijks bloggen het beste is en de meeste website bezoekers oplevert. Maar is dat wel zo?

Misschien blog je op dit moment al dagelijks. Dan is de kans groot dat je moeite hebt om dit vol te houden. En waarschijnlijk zorgt het ook niet voor die grote stroom bezoekers die je vooraf had verwacht…

Dus de vraag is:

Hoe vaak moet je bloggen?

Het is een vraag die veel mensen bezighoudt. Want iedereen wil zijn blog graag zien groeien en wat je daarvoor nodig hebt is, meer bezoekers!

Ben je ervan overtuigd dat dit alleen te bereiken is door je doelgroep te overladen met content? Dan zal ik alvast iets verklappen… Dit is niet nodig! Om met je blog te groeien is het niet nodig om iedere dag een blogartikel te schrijven.

In dit artikel deel ik mijn gedachten over dit onderwerp. Je ontdekt waar je rekening mee moet houden en waarom veel bloggen niet per sé de manier is om online te groeien.

Benieuwd hoe vaak jij het beste kunt bloggen? Lees snel verder!

Niet ieder blog is hetzelfde. Het doel dat je wilt bereiken en het soort artikelen, speelt mee in de overweging over hoe vaak je moet bloggen. Je kunt de volgende onderscheiden:

  1.     Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  2.     Volgers van je blog
  3.     Nieuws en updates
  4.     Concurrenten

1 | Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Schrijf je voor SEO, zorg dan voor uitgebreide content die beter is dan je concurrenten.

Meer artikelen betekent niet automatisch meer bezoekers via een zoekmachine als Google. Wel neemt de kans om gevonden te worden toe. Het is hierbij belangrijk om te schrijven op relevante zoekwoorden.

Wanneer de concurrentie op een bepaald zoekwoord groot is, voldoet een kort en eenvoudig artikel niet. Hiermee wordt je simpelweg niet gevonden! Uit onderzoek van Backlinko is ook gebleken dat er een sterke samenhang is tussen de positie in Google en de lengte van een artikel.

Artikel lengte

Je ziet in de grafiek dat lange artikelen (1900+ woorden) duidelijk beter scoren in de zoekresultaten dan kortere artikelen (+/-1750 woorden).

2 | Volgers van je blog

Om bezoekers regelmatig terug te laten keren naar je website zijn updates nodig. Je moet lezers nieuwe interessante informatie geven. Schrijf nooit zomaar een artikel.

Zorg er in ieder geval voor dat je iets waardevols schrijft, of een tip geeft waarmee je de lezer helpt. Probeer zoveel mogelijk artikelen te schrijven, zonder dat de kwaliteit van content minder wordt.

Om een vaste kern van volgers op te bouwen raad ik aan minimaal 1 artikel per week te posten.

3 | Nieuws updates

Blog je over fashion trends, dan zijn er constant nieuwe ontwikkelingen. Je zult regelmatig moeten posten om up-to-date te blijven.

Er zijn ook onderwerpen waar minder ontwikkelingen zijn, bijvoorbeeld als je een blog hebt waarin je klusadvies en tips deelt. Een dagelijkse update is in dat geval niet nodig. Hoe vaak je schrijft is dus mede afhankelijk van het onderwerp waarover je blogt.

4 | Concurrentie

De vraag is, wil je de grootste in je niche worden? Als je hierop met ‘Ja’ antwoordt, moet je jezelf kunnen meten met de populaire online blogs over dit onderwerp.

Onderzoek hoe vaak deze concurrenten bloggen. Is dat 3x per week, misschien moet jij dan ook minstens 3x per week iets online plaatsen. De frequentie van andere grote blogs is een goede indicatie van wat lezers prettig vinden.

Onderzoek blog frequentie

Er zijn veel artikelen geschreven over het onderwerp van dit artikel. Eén hiervan is een onderzoek uitgevoerd door Hubspot, waarbij informatie is gebruikt van meer dan 13.500 bedrijven.

Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat er een duidelijk verband is tussen het aantal keer dat je blogt, website verkeer en online verkopen. Ik wil je niet overdonderen met alle informatie uit dit onderzoek, maar dit is de belangrijkste uitkomst.

Hoe vaak bloggen

Bedrijven die 16 of meer blogposts per maand publiceren, hebben 3,5x zoveel website bezoekers dan bedrijven die minder dan 4x per maand een artikel online plaatsen.

Waarom veel bloggen ‘meestal’ niet werkt

Als je uitgaat van de resultaten van het onderzoek dat hierboven is genoemd, zou je dus 16x of zelfs vaker moeten bloggen. Dat is de perfecte frequentie, toch!?

Nee, zeker niet!

Dit is de reden waarom ik het hier niet mee eens ben…

De meeste bloggers schrijven alle blogposts zelf. Ze hebben niet het grote aantal werknemers van de bedrijven die in het onderzoek mee zijn genomen. Daarom is het bijna onmogelijk om dit aantal artikelen iedere maand te produceren. Zeker als je nog geen full-time blogger bent!

Mijn mening is dat minder bloggen geen kwaad kan. Focus op kwaliteit, niet op kwantiteit! Het belangrijkste is dat je kwalitatief goede artikelen op je blog plaatst. Mensen lezen liever één keer per maand een zorgvuldig geschreven artikel, dan 6 keer per maand een afgerafelde post zonder enige inhoud.

Ga je zakelijk bloggen, dan is het mogelijk een ander verhaal. Je werkt misschien wel in een bedrijf waar meerdere personen aan de slag gaan met het blog. Op die manier is het schrijven van 16 of meer artikelen zeer goed haalbaar.

Hoe vaak bloggen?

Het is vast duidelijk geworden dat ik geen voorstander ben van dagelijks bloggen. In de meeste gevallen is het gewoon onmogelijk om iedere dag weer goede content te schrijven, zeker als je nog geen full-time blogger bent. En goede content is juist nodig om een blog te laten groeien.

Daarnaast moet je content promoten om het onder de aandacht te krijgen. Wanneer je dagelijks blogt, denk je dat er dan nog tijd over is om artikelen te delen via bijv. Facebook, Instagram of een mailinglijst?

Hier mijn advies:

  1. Doe wat goed voelt

Zorg altijd dat je comfortabel bent met het aantal teksten dat je per maand schrijft. Teveel artikelen zorgt ervoor dat bloggen een vervelende verplichting wordt. En dit is absoluut niet wat je wilt!

Hoeveel je moet bloggen verschilt voor ieder persoon. De één voelt zich prettig bij het schrijven van vier artikelen per week terwijl dit voor een ander een onmogelijke taak is. Probeer te ontdekken welke frequentie goed aanvoelt.

Soms is het gewoon niet verstandig om te gaan bloggen. Ik adviseer je alleen te bloggen als je:

  • Voldoende inspiratie hebt
  • Goed uitgerust bent
  • Weinig afleiding hebt en je volledig kunt focussen

Bloggen hoort geen vervelende bezigheid te zijn. Op sommige dagen heb je nu eenmaal weinig inspiratie en krijg je amper een woord op papier. Terwijl dit op andere dagen bijna vanzelf lijkt te gaan.

Stel realistische doelen. Als je merkt dat drie artikelen per week niet haalbaar is, dan zit er niets anders op dan hieraan toe te geven. Alleen op die manier blijf je gemotiveerd en gedreven om van je blog een succes te maken.

  1. Maak een content plan

Maak voor jezelf een content plan. Hierin verzamel je ideeën voor je blog en zet deze vervolgens in een tijdschema. Het plannen van artikelen geeft rust, want je hoeft niet iedere keer opnieuw te brainstormen voor nieuwe blogonderwerpen.

Bovendien ontstaat veel goede content niet bij toeval. Er is vaak goed over nagedacht en veel onderzoek aan vooraf gegaan. Kijk eens naar de artikelen die het goed doen bij concurrenten, of wat online veel wordt gedeeld. Dit zijn de onderwerpen waar jij ook over moet schrijven!

  1. Voegt het iets toe

Stel voor je een artikel publiceert jezelf nog eens de volgende vraag: voegt dit artikel echt iets toe? Hebben lezers echt behoefte aan de informatie die je wilt delen?

via GIPHY

Wat nou als dat niet het geval is?

Dan zijn er twee opties. De eerste is het artikel aanpassen en interessante informatie toevoegen en het daarna alsnog publiceren. De tweede optie is het artikel verwijderen. Jaag je lezer niet weg met informatie waar ze niets aan hebben.

  1. Publiceer en promoot

Oke, het artikel is geschreven, gecontroleerd en staat online. Je bent helemaal tevreden met het eindresultaat. Wat nu?

Kun je doorgaan met een volgend artikel? No way!

Deel je artikel op zoveel mogelijk relevante plekken voor je doelgroep. Het delen van content is een stap waar je veel tijd aan moet besteden. Meer nog dan aan het schrijven van je artikel…

Je kunt nog zo’n geweldig artikel schrijven; als niemand weet dat het bestaat, is kans dat het veel wordt gelezen klein. Dus promoot, promoot en promoot. Breng bestaande en potentiële nieuwe lezers op de hoogte van je nieuwe artikel.

Conclusie

Het is niet eenvoudig te zeggen hoe vaak je moet bloggen. Dit verschilt per persoon. Ook is het afhankelijk van andere factoren, zoals: blog onderwerp, concurrentie en de manier waarop je jouw doelgroep wilt bereiken.

Belangrijk is dat je je prettig voelt bij het aantal artikelen dat je schrijft. Teveel bloggen heeft vrijwel altijd een negatief effect op je blog. Want de artikelen bieden in dat geval te weinig informatie voor de lezer. Onthoud dat het maken van goede content en de promotie ervan nu eenmaal veel tijd kost.

Ik hoor graag hoe jij denkt over dit onderwerp. Want hoe vaak vind jij dat je moet bloggen? Laat het even weten in een korte reactie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie...
Vul hier je naam in