Een Huisstijl: Wat is Het & Hoe Ontwerp je Zelf Eén

0
295
Een huisstijl ontwerpen en handboek maken

Ben je ontevreden met de uitstraling van je website? Ontbreekt er een duidelijke stijl, een goed kleurenschema, of is je logo niet naar wens?

Dan is het verstandig om aandacht te besteden aan je huisstijl!

Je huisstijl is de basis van je website. Het is het eerste wat mensen zien als ze op je webpagina terecht komen. Wil je bezoekers een vertrouwd gevoel geven en zorgen dat ze vaker terugkomen? Dan moet dit kloppen!

Misschien sta je er niet zo bij stil, maar er zijn veel elementen die een rol spelen als een bezoeker jou website onbewust bekijkt en beoordeelt.

Neem bijvoorbeeld het kleurgebruik of het gekozen lettertype. Deze elementen maken onderdeel uit van de huisstijl en zorgen er mede voor of een bezoeker graag op jouw website blijft.

Maar wat is een huisstijl? Hoe moet ik een huisstijl ontwerpen? En waarom is het hebben van een unieke huisstijl zo belangrijk? In dit artikel geef ik antwoord op deze vragen.

Wat is een huisstijl?

Dit is de uitleg van Wikipedia als je zoekt op de term huisstijl.

Huisstijl uitleg van Wikipedia

Als je dit samenvat komt het hierop neer:

Een huisstijl is de visuele presentatie van je bedrijf. Hieronder vallen naam, logo, kleur, typografie, vormentaal en fotografiestijl.

Zonder de juiste kennis, of ervaring met grafische vormgeving, kan het knap lastig zijn je merk op de juiste manier weer te geven. Toch is het de moeite waard om hier tijd in te investeren. Want…

Een goede huisstijl zorgt voor herkenbaarheid, vertrouwen en het is een kans om je te onderscheiden van concurrerende websites.

Laten we kijken uit welke onderdelen een huisstijl bestaat en wat je moet doen om een huisstijl te maken.

Dit zijn de onderdelen:

1 Logo ontwerp

Een onderdeel waar veel mensen als eerste aan denken bij het woord huisstijl is een logo. Dit hoort nu eenmaal bij een website en zorgt mede voor een onderscheidende, professionele uitstraling. Maar nu het moeilijke, want…

Hoe maak je een logo?

Er zijn een aantal opties. Bekijk hieronder welke voor jou het meest interessant is.

Zelf maken met Adobe Illustrator of Photoshop
(kosten: tijd)

Professionele ontwerpers gebruiken Adobe Illustrator of Photoshop om logo’s te maken. Dit is betaalde software en biedt alle mogelijkheden voor een professioneel logo.

Een groot nadeel van de Adobe software, het is voor beginners niet makkelijk in gebruik. Heb je snel een logo nodig, maar geen ervaring met deze programma’s? Kies dan één van de andere manieren om een logo te maken.

Grafisch vormgever inhuren (kosten: vanaf €500)

Logo maken met AdobeHet meest professionele resultaat krijg je door het uit te besteden aan een grafisch designer. Helaas kan niet iedereen een grafisch ontwerper inhuren om een logo te laten ontwerpen, want de kosten hiervoor liggen al snel tussen de 500 – 1000 euro. En in sommige gevallen nog veel meer…

Als je zelf een online business start is budget vrijwel altijd beperkt. Het is dan ook aan te raden je geld te investeren in andere zaken die prioriteit hebben. Hieronder staan de opties die dan waarschijnlijk meer geschikt zijn.

Gebruik Canva (kosten: tijd)

Canva websiteCanva is een website met software om al je grafische ontwerpen mee te maken. Niet alleen logo’s, maar ook o.a. banners, visitekaartjes, flyers maak je met dit programma. Heb beste aan Canva? Het is in tegenstelling tot Adobe Photoshop en Illustrator gratis in gebruik!

Ook is er niet veel kennis nodig om met Canva te werken. Uiteraard kun je helemaal zelf een logo ontwerpen. Maar ben je minder creatief, kies dan uit één van de vele gratis templates om snel tot een professioneel logo ontwerp te komen.

Bezoek de Canva website

Fiverr.com (kosten: 5 – 40 euro)

Fiverr logo ontwerpHeb je nog nooit van Fiverr gehoord? Zonde! Fiverr is één van mijn favoriete websites als ik iets wil uitbesteden. Het te vergelijken met Marktplaats, maar dan voor het leveren van bepaalde diensten.

Er is ontzettend veel aanbod en de prijs voor een logo ontwerp is relatief laag (vanaf 5 dollar). Naast professionele vormgevers zijn er ook veel personen die hier hobbymatig een zakcentje mee willen verdienen. Ik heb via deze website al vaak iets naar tevredenheid laten ontwerpen.

Wil je hier een logo aanschaffen? Zorg dan dat je duidelijk aangeeft wat je verwacht van het uiteindelijke ontwerp. Welke stijl, kleuren, iconen wil je terugzien? Zeker als je dit niet aan de ontwerper over wil laten, raad ik aan dit goed naar hem te communiceren.

Tip! Lees voor je een logo besteld de recensies van deze Fiverr aanbieder goed door. Deze geven een goede indruk van de kwaliteit van zijn geleverde werk.

Bezoek de Fiverr.com website

2 Website kleuren

Mensen zijn visueel ingesteld. Kleur is daarom een belangrijk onderdeel van je website. Je wilt dat website bezoekers zich op hun gemak voelen en je vertrouwen. Daarnaast zorgt kleur voor herkenbaarheid en kun je je hiermee onderscheiden van anderen.

Kleur en gevoel

Kleuren roepen een gevoel en bepaalde emoties op bij mensen. Zo zijn er kleuren die stimuleren om iets te kopen en kleuren die juist zorgen voor vertrouwen.

Denk je dat het toeval is dat Bol.com blauw als huisstijl kleur gebruikt? Of dat Starbucks en HelloFresh zonder hierover na te denken groen als belangrijkste huisstijl kleur hebben gekozen?

Nee, dat is zeker niet zo.

In al deze gevallen zijn de huistijl kleuren met veel zorg gekozen en past het bij wat het bedrijf uit wil stralen. Een belangrijke rol daarin speelt emotie. Iedere kleur roept een eigen gevoel of emotie op als mensen er naar kijken.

Hier een overzicht van de betekenis voor veel voorkomende kleuren:

Kleurenschema maken

Een kleurenschema kiezen

Weet je wat je met je website wilt uitstralen en welke kleur daarbij past? Dan ben je klaar voor de volgende stap. Het maken van een kleurenschema.

Ga hierbij als volgt te werk:

  • Kies 1 dominante hoofdkleur
  • Kies een aantal accentkleuren

De hoofdkleur is de belangrijkste kleur van je website. Deze moet op de juiste manier worden gebruikt, zodat belangrijke elementen opvallen.

Een belangrijke regel voor het gebruik van de hoofdkleur is:

Gebruik de hoofdkleur beperkt en alleen op plaatsen die moeten opvallen bij de website bezoeker, of om een bepaalde actie vragen (zoals het invullen van een contactformulier of drukken op een bestelknop).  

Na het kiezen van een hoofdkleur kies je een aantal accentkleuren. Het gebruik van deze extra kleuren zorgt voor afwisseling en een professionelere uitstraling.

Om de juiste kleuren te selecteren gebruik ik Coolors.co.

Met Coolors.co stel je eenvoudig een huisstijl kleurenschema samen. En het is helemaal gratis!

coolors kleurenschema

Dit is hoe het werkt:

  1. Selecteer met ‘adjust’ de gewenste hoofdkleur. Zodra je tevreden bent druk je op het slot icoontje om de kleur vast te zetten.
  2. Druk nu op de spatietoets van je toetsenbord… Er worden nu bijpassende kleuren weergegeven. Niet tevreden? Druk dan opnieuw op de spatietoets.
  3. Past de kleur in jouw kleurenschema zet deze dan vast met slot icoontje.
  4. Ga vervolgens naar ‘ Export’ en sla het kleurenschema op.

Tip! Wil je een kleur van een andere website gebruiken, maar weet je niet wat de exacte kleur is? Maak een screenshot en upload de afbeelding naar de ‘Pick colors from image’ functie. Coolors.co geeft nu direct de juiste kleurcodes weer bij alle kleuren op de afbeelding.

3 Lettertype kiezen

Er is geen goed of fout wat betreft het kiezen van een lettertype of font. Zorg ervoor dat het lettertype aansluit bij de boodschap die je wilt overbrengen.

Er zijn drie soorten lettertypes, namelijk: Sans-serif, Serif en Script. Hieronder zie je de verschillen.

Soorten lettertypes

Het serif lettertype wordt veel gebruikt bij drukwerk. Door de sherifs / streepjes aan de uiteinden van de letters, zijn vooral lange teksten beter leesbaar dan bij een sans-serif lettertype.

Online is het een ander verhaal. De meeste websites gebruiken daar juist Sans-serif lettertypes. De strakke hoeken zorgen voor een moderne uitstraling die prettig is om te lezen. Het is ook het lettertype dat ik altijd online gebruik.

Hier een aantal van mijn favoriete Sans-serif lettertypes:

Als laatste heb je het script font. Dit is een handgeschreven lettertype die zorgt voor een meer informele stijl op je website. Gebruik dit lettertype niet voor lange teksten! Het is niet goed leesbaar en maakt je website rommelig.

Google Fonts

Google fonts is een ideale tool om te helpen bij het kiezen van een lettertype. In de collectie is het ook mogelijk om fonts met elkaar te combineren. Kiezen kan uit meer dan 900 verschillende fonts. Er zitten dus gegarandeerd lettertypes tussen die geschikt zijn voor je website!

Google fonts

Lettertype van een andere website gebruiken

Vind je het moeilijk om zelf te bepalen welk lettertype geschikt is, kijk dan ook eens hoe andere websites dit doen.

Gebruik je Firefox als internet browser? Installeer dan de add-on Font Finder en voeg deze toe aan je werkbalk. Hiermee is het eenvoudig mogelijk om te achterhalen welk lettertype en welke font grootte worden gebruikt op een website.

Lettertype huisstijl

Gebruik je Firefox niet als browser? Een andere manier om erachter te komen welk lettertype een website gebruikt is via WhatTheFont.

WhatTheFont is een scanner die lettertypen herkent. Maak een printscreen van een website tekst of titel. Upload deze naar de website en WhatTheFont en het programma toont je vrijwel direct het gebruikte lettertype.

4 Goede afbeeldingen vinden

Onderschat niet de waarde van afbeeldingen op een website. Kwalitatieve een bijpassende foto’s brengen een huisstijl naar een hoger niveau! Ik gebruik betaalde en gratis stockfoto’s op mijn blog en in mijn berichten op social media.

Aanbevelingen voor betaalde stockfoto websites:

Aanbevelingen voor gratis stockfoto websites:

Wil je weten welke andere websites er zijn voor gratis stockfoto’s? Lees dan ook het artikel: Gratis Stockfoto’s: 13 beste sites voor gratis foto’s in hoge kwaliteit

5 Het website design

Een goed website design is ontzettend belangrijk als je jou huisstijl online tot z’n recht wilt laten komen. Als je WordPress gebruikt, is het mogelijk te kiezen tussen vele themes. Je moet daarbij het volgende onthouden…

Ieder WordPress theme heeft z’n eigen mogelijkheden en beperkingen.

Het is niet altijd makkelijk om je website de gewenste uitstraling te geven. Zeker als je een gratis themes gebruikt. Deze zien er op het eerste gezicht misschien geschikt uit, maar zijn over het algemeen beperkt en moeilijk aan te passen.

Het wordt helemaal moeilijk als je weinig kennis van WordPress themes en programmeren hebt.

Bij betaalde themes is dat anders (in ieder geval de themes die ik aanraad). Deze hebben een uitgebreid aantal opties die je via een beheersysteem snel kunt aanpassen. Oke, er is één nadeel ten opzichte van gratis themes, het kost geld!

Toen ik begon met bloggen gebruikte ik ook gratis themes. En ik kan je het volgende verzekeren…

Er is niets meer frustrerend dan uren of zelfs dagen bezig te zijn met alleen het uitlijnen van een logo of het wijzigen van de navigatiebalk kleur.

Met de wetenschap van nu, had ik direct geïnvesteerd in een betaald theme. Want tijd = geld! De vele dagen die ik heb verspild heb aan het website design, had ik veel beter kunnen steken in het schrijven van nieuwe content.

Natuurlijk begrijp ik dat je als startende website beheerder of blogger geen ruim budget hebt. Toch is een goed WordPress theme één van de eerste zaken waar je naast webhosting in wilt investeren.

Mijn aanbevelingen voor WordPress themes:

Voor Blogcreatie.nl gebruik ik het bovengenoemde Newspaper theme, dat net als het Avada theme komt van de website Themeforest.

Dit is waarom het bestsellers zijn:

  • Zijn responsive (te gebruiken op mobiel, tablet en desktop)
  • Eenvoudig lettertype, kleuren etc. aan te passen
  • Gemaakt voor optimale website snelheid
  • Regelmatig gratis updates (o.a. bij nieuwe versies van WordPress)
  • Goede documentatie en video uitleg.

Huistijl handboek maken

Je hebt veel tijd gestoken in het creëren van een huisstijl, dan wil je ook dat dit bij alle uitingen op de juiste manier wordt gebruikt. Daarom leg je alle onderdelen vast in een huisstijl handboek. Zo weet je zeker dat de huisstijl altijd op dezelfde manier wordt gebruikt bij je blog of website.

In het huisstijl handboek leg je exact vast welke keuzes je hebt gemaakt. Het logo, het gekozen kleurenschema, lettertypen en andere gemaakte keuzes voeg je toe. Het maken van een handboek kost wat tijd, maar daarna is het een document wat je alleen maar tijd bespaart.

Als beginnende blogger is het moeilijk om keuzes te maken. Ik weet daar alles van. Toen ik begon als blogger veranderde mijn huisstijl continue. Iets wat de herkenbaarheid van mijn website niet ten goede kwam.

Bij iedere website die ik bezocht kwam ik wel iets tegen wat ik ook op mijn blog terug wilde zien. De ene keer was het een bepaald lettertype, daarna een kleuren combinatie of een logostijl. Hierdoor heb ik veel tijd verspild. Tijd die ik ook had kunnen steken in het schrijven van artikelen voor mijn blog!

De laatste jaren gebruik ik altijd huisstijl handboek, waardoor het makkelijker is mij aan een gekozen stijl te houden.

Toch zie je dat een huisstijl handboek na verloop van tijd minder of helemaal niet meer gebruikt.

Weet je waarom?

Dat is omdat het handboek in veel gevallen niet makkelijk bereikbaar is. Zorg er daarom voor dat het handboek overal toegankelijk is. Sla het bijvoorbeeld op in Google Drive of Dropbox, zo heb je juiste de gegevens altijd bij de hand.

Conclusie

Een succesvol blog ontstaat niet zomaar. Het kost tijd en je moet keuzes maken die passen bij je lezer. Hetzelfde geldt voor het ontwerpen van een huisstijl!

Er zal tijd overheen gaan voor je helemaal tevreden bent. Het gebruik van een huisstijl handboek zorgt voor consistentie in al je uitingen, waardoor de herkenbaarheid van je merk wordt vergroot. Het gebruik van kleuren, lettertypen en afbeeldingen moet je niet onderschatten. Bij verkeerde keuzes zullen bezoekers je website snel verlaten, terwijl een goede huisstijl juist kan bijdragen aan het krijgen van trouwe website volgers.

Wat is voor jou het lastigste onderdeel bij het kiezen van een huisstijl? Laat het me in een reactie onder dit artikel weten!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie...
Vul hier je naam in