5 Praktische Schrijftips om Een Betere Copywriter te Worden

0
132
Schrijftips

Je hebt moeite met het schrijven van teksten. Het kost teveel tijd, je schrijfstijl heeft verbetering nodig en er zit geen structuur in de artikelen die je schrijft.

Ik begrijp het… Je hebt praktische schrijftips nodig.

Schrijftips die jou helpen een betere schrijver te worden. Geloof me… Je bent niet de enige die hier problemen mee heeft.

Ook professionele marketeers, bloggers en tekstschrijvers hebben soms moeite om een goed artikel af te leveren.

Gelukkig is het mogelijk om met een aantal tips je copywriting skills al enorm te verbeteren.

Dit is hoe ik je daarbij ga helpen:

In dit artikel deel ik vijf ‘algemene’ schrijftips die je direct kunt toepassen. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder!

Focus op één onderwerp

Focus! Bepaal waar je artikel over gaat en wijk hier niet teveel vanaf.

Wat ik daarmee bedoel?

De lezer heeft naar aanleiding van de titel je artikel geopend. Hij verwacht informatie over het onderwerp, niet informatie die hier weinig mee te maken heeft.

Kies één onderwerp en behandel deze uitgebreid.

Denk na over de manier waarop je met lezers communiceert.

Gebruik een schrijfstijl die voor je doelgroep makkelijk te begrijpen is. Vermijd zo veel mogelijk moeilijke woorden, niemand zit hier op te wachten en lezers haken eerder af.

Gebruik een informele schrijfstijl. Schrijf op een manier zoals je spreekt. Zie een blogartikel als een conversatie met je lezer. Probeer te adviseren en de informatie te bieden die nodig is om een probleem op te lossen.

1. Krachtige opening

Zorg dat de lezer vanaf het begin wordt geboeid door de intro. Elke zin moet ervoor zorgen dat een volgende zin wordt gelezen.

Het schrijven van een goede opening begint bij het doorgronden van de lezer. Probeer te begrijpen welke problemen ze hebben. Zijn ze gefrustreerd, wanhopig, ongerust of zelfs angstig.

Laat zien dat je begrijpt welke problemen of frustraties de lezer heeft. Jij bent degene die kan helpen en adviseren! Je stelt de lezer op zijn gemak en verleidt ze om door te lezen.

Leren hoe je dit het beste kunt doen? Hieronder zie je de verschillende manieren, met voorbeeldzinnen bij iedere artikel opening.

Manieren om een artikel te openen:

  • Vertel een verhaal
  • Stel een vraag
  • Probleem -> oplossing
  • Bewijs
  • Gebruik een quote
  • Deel een interessant feit

Vertel een verhaal

Het vertellen van een verhaal zorgt voor betrokkenheid.

Voorbeeld:

Dit is de harde waarheid als het gaat om afvallen:
Er zijn heel veel mensen die denken dat alleen “gezonder eten” voldoende is.
Ze zeggen, “als ik minder en gezonder eet, val ik vanzelf af”.
Was het maar zo makkelijk…

Stel een vraag

Lezers moeten bij een vraag nadenken, worden nieuwsgierig en gaan op zoek naar het antwoord.

Voorbeeld:

Vraag je jezelf af welke mobiele telefoon het beste bij je past?
Je bent niet de enige…
Er zijn veel modellen met verschillende functies en mogelijkheden. Het vergelijken en kiezen is in veel gevallen een hele opgave.
In dit artikel ga ik je daarbij helpen.

Probleem -> oplossing

Benoem een probleem waarmee de lezer te maken heeft. Geef daarna aan hoe je dit kunt oplossen.

Voorbeeld:

Het meest gehoorde probleem onder bloggers is dat ze niet voldoende bezoekers op de website krijgen.
Ze zijn gefrustreerd en zoeken wanhopig naar een snelle oplossing.
Wat ze moeten doen?
Social media inzetten! Met Facebook en Pinterest trek je snel meer bezoekers naar je blog.

Bewijs

Overtuig je lezer met bewijs. Een manier om dit te doen is door zinnen te gebruiken met daarin een getal. Zoals het voorbeeld hieronder.

Voorbeeld:

Hoeveel ben jij het afgelopen jaar afgevallen? Ik ben via het Slimfit dieet 22 kilo van mijn lichaamsgewicht kwijtgeraakt.

Hoe ik dat heb gedaan?

Je moet er hard voor werken en het vraagt veel toewijding. Daarom heb ik een stappenplan ontwikkeld, zodat ook jij dezelfde resultaten kunt boeken.

Gebruik een quote

Begin met een ‘opmerkelijke’ uitspraak.

Voorbeeld:

Jacob Holwerda van Blogcreatie zei: “Van de beginnende bloggers stopt 90% binnen een jaar”.
Waarom is dit percentage zo hoog?
Krijgen ze niet de juiste begeleiding, of heeft het met iets anders te maken?In het artikel van vandaag laat ik zien wat de grootste valkuilen zijn van beginnende bloggers.

Deel een interessant feit

Trek direct de aandacht door een interessant feit met je lezer te delen.

Voorbeeld:

Wist je dat 70% van de mannen schoenen heeft in een verkeerde maat?Denk er eens over na…

De kans is groot dat jij ook schoenen draagt die niet passen.

2. Oplossingsgericht schrijven

Website bezoekers zijn niet zomaar op je blog. Ze willen iets leren of hulp krijgen bij een probleem. Dit kan van alles zijn. Hoe je Facebook advertenties maakt, een fietsband plakt of wat de beste handcrème is.

Geef antwoord op vragen van de lezer. Zorg bovendien dat je actiegericht schrijft, zodat de lezer precies weet hoe iets werkt of opgelost moet worden.

Hoe je oplossingsgericht schrijft:

      • Maak een stappenplan
      • Maak een opsommingslijst
      • Markeer belangrijke tekst

       

      3. Schrijf in korte paragrafen

      Schrijf je tekst voor een boek, dan zijn lange zinnen niet ongebruikelijk. Op het internet is dat anders. Een artikel schrijven voor je website doe je met korte, krachtige zinnen. Dit omdat een lange zinnen bezoekers afschrikt.

      Ditzelfde is ook het geval met paragrafen. Website bezoekers scannen internetpagina’s en hebben geen zin om een paragraaf van 14 regels door te spitten.

      Denk eens na over hoe je zelf online naar informatie zoekt. Lees jij een webpagina met een slechte opmaak? Of haak je dan af, om terug te gaan naar Google en een andere website te bezoeken.

      Met 99% zekerheid durf ik te zeggen dat je een andere website bezoekt. Waarom? Omdat mensen niet het geduld hebben om een lange tekst te lezen. Een tekst moet eenvoudig zijn om te scannen, zodat je snel vindt wat je zoekt.

      Wees consistent in je schrijfwijze, schrijf korte paragrafen en zorg voor een goed leesbare opmaak.

      Meer schrijftips om de leesbaarheid van je artikel te vergroten? Lees hieronder hoe je dit doet.

      4. Goede leesbaarheid van het artikel

      Algemeen bekend is dat je een artikel moet optimaliseren voor SEO, zodat de vindbaarheid in onder meer Google wordt verhoogt. Maar vaak wordt een ander belangrijk aspect vergeten, de leesbaarheid van een artikel. De leesbaarheid bepaalt in grote mate of lezers je tekst ook écht lezen.

      Uit onderzoek van de Nielsen Norman Group is gebleken dat mensen slechts 20 – 28% van de tekst op je website lezen.

      Dat is verrassend weinig, toch!?

      Deze cijfers geven aan dat het ontzettend belangrijk is om je tekst lezer vriendelijk te maken. Want bezoekers zoeken heel gericht naar informatie. Zorg er daarom voor dat de tekst is afgestemd op de lezer.

      De leesbaarheid is te verbeteren door:

      • Een goed lettertype te kiezen
      • De juiste lettergrootte te gebruiken
      • Het schrijven van korte alinea’s.
      • Het gebruik van dikgedrukte tekst
      • Het gebruik van cursieve tekst
      • Het gebruik van gemarkeerde tekst
      • Het gebruik van headers en subheaders
      • Het gebruik van opsommingen

      Er is meer wat je kunt doen…

      Wist je dat artikelen met afbeeldingen 94% vaker worden bekeken dan artikelen die dit niet hebben?

      Zorg voor gerelateerde afbeeldingen om je tekst te ondersteunen.

      Kijk eens hoe de opmaak bij populaire websites is. Welke onderdelen worden extra uitgelicht en hoe doen ze dat. Is dat via dikgedrukte tekst, tekstmarkeringen of bijvoorbeeld veel opsommingen?

      Het aanpassen van de opmaak is een kwestie van oefenen. De eerste keer is moeilijk, daarna gaat het steeds makkelijker en sneller.

      5. Controleer je spelling

      Het klinkt als een algemene schrijftip, maar is zeker niet vanzelfsprekend voor bloggers en marketeers: controleer je spelling en grammatica!

      Zitten er teveel fouten in een tekst, dan leidt dit af van de inhoud. Het controleren en corrigeren van spellings- en grammaticafouten kan eenvoudig via de spelling.nu website.

      Ben je tevreden bent met de tekst, druk dan in WordPress op ‘publiceer’ en het artikel is zichtbaar voor je lezers.

      Welke schrijftips helpen jou?

      Hopelijk helpt dit artikel jou bij het schrijven van betere webteksten. Welke tip kan jou copywriting skills verder verbeteren? Laat het me weten in een reactie. Ook als je nog een schrijftip mist, hoor ik het graag.

      Bronnen:
      30 digital marketing statistics

       

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here