13x Wat Doen na het Installeren van WordPress

1
51
Wat doen na WordPress installatie

Je hebt WordPress geïnstalleerd, maar wat nu? Moet je meteen beginnen met het schrijven van artikelen, het design aanpassen of toch iets anders?

Gebruik deze handleiding om op de juiste manier te starten. Bloggen met WordPress lijkt simpel, maar voor je begint moet je een aantal dingen aanpassen en instellen.

Ontdek precies welke instellingen je moet wijzigen en leer te werken met de basisfuncties van WordPress.

Doe dit na het installeren van WordPress

1. Admin gebruikersnaam & wachtwoord wijzigen

In veel gevallen wordt een standaard gebruikersnaam (zoals ‘Admin’) aangemaakt bij het installeren van WordPress. Om je nieuwe blog te beschermen tegen hackers is het aan te raden om dit zo snel mogelijk aan te passen.

Ga naar: Gebruikers >> Je profiel

Gebruikersprofiel WordPress

Controleer of er bij ‘gebruikersnaam’ de tekst ‘admin’ staat. Is dat het geval, maak dan een nieuwe gebruiker aan met een andere gebruikersnaam.

Verwijder daarna het standaard account. Doe dit in de volgende stappen:

  1. Log uit in je standaard account
  2. Log in met de nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord
  3. Ga naar Gebruikers >> Alle gebruikers en verwijder het standaard account

Je kunt deze stap overslaan als er geen standaard gebruikersnaam wordt gebruikt. En vergeet niet om je wachtwoord op een veilige plek te bewaren.

2. Verwijder standaard WordPress content

Na het installeren van een nieuw blog zijn er nog geen artikelen. Of toch wel? WordPress installeert namelijk standaard een aantal artikelen op het blog. Ook zijn er een aantal pagina’s aangemaakt.

Deze zijn door WordPress geschreven en horen niet op je blog thuis. Een voorbeeld van een standaard artikel is het ‘Hello World’ bericht.

Verwijder deze standaard content via:

  1. Berichten >> Alle berichten – verwijder alle standaard berichten
  2. Pagina’s >> Alle pagina’s – verwijder alle standaard pagina’s

Door het verwijderen van deze content is je homepage (www.jeblognaam.nl) nu waarschijnlijk kaal en zonder inhoud. Maak je geen zorgen, dit verandert snel. Want als alle instellingen in WordPress goed staan begin je met het schrijven van de eerste artikelen.

3. Lezen instellingen WordPress

In het tabblad ‘lezen instellingen’, te bereiken via: Instellingen >> Lezen moet je het volgende wijzigen en controleren.

Allereerst moet je een keuze maken tussen het tonen van je laatste berichten of een statische pagina.

WordPress lees instellingen

Je laatste berichten – Kies deze optie als je op de homepage de laatst geschreven artikelen wilt tonen. Dit is een optie die veel wordt gebruikt door bloggers. Wanneer een nieuw artikel wordt gepubliceerd, zal deze automatisch zichtbaar worden op de homepage.

Een statische pagina – Het woord zegt het al. In tegenstelling tot de optie ‘je laatste berichten’ verandert deze inhoud niet. Het is statische tekst, die minder vaak wordt gewijzigd.

Je kunt de verschillende opties gerust uitproberen, want het is met een muisklik om te zetten.

Volgende stap is het instellen van de Zoekmachine zichtbaarheid. Deze staat onderaan de pagina.

Zichtbaar zijn in online zoekmachines is essentieel voor een blog. Zorg ervoor dat je het vak ‘Zoekmachine zichtbaarheid’ niet aanvinkt.

Zoekmachine zichtbaarheid

Doe je dit wel, dan is de kans groot dat zoekmachines als Google en Yahoo het blog niet kunnen vinden.

4. Zoekmachine Vriendelijke Permalinks

Een ander belangrijk onderdeel is het wijzigen van de Permalinks. Wat een permalink is? Het is de manier waarop je website url wordt getoond in de adresbalk.

Standaard lijkt het hierop: https://jeblognaam.nl/?p=123

De tekst ?p=123 zegt lezers niets over het onderwerp van je artikel. Ook Google wordt hier niet blij van. Het zorgt er zelfs voor dat je moeilijker bovenaan in de zoekresultaten komt. Je wilt dit deel van de url daarom wijzigen in de naam van het artikel.

Doe dit door in het WordPress Dashboard te gaan naar: Instellingen >> Permalinks

Permalinks WordPress aanpassen

Selecteer in het overzicht de optie ‘Berichtnaam’. Aan alle artikelen wordt nu standaard de titelnaam van het artikel toegevoegd.

Niet moeilijk om te doen, maar zeer belangrijk om aan te passen. Sla de pagina nu op en je url’s worden automatisch aangepast.

5. Discussie instellingen

Met deze instellingen beheer je reacties op artikelen. Reacties en discussies zijn een goede manier om een band met je lezer op te bouwen.

Ga naar: Instellingen >> Discussie

Reacties in WordPress

In dit venster staan verschillende opties. Onder andere voor het inschakelen van reacties, het ontvangen van een e-mail bij nieuwe reacties en hoe reacties worden getoond.

Soms zijn reacties onder een bericht niet nodig. Je kunt dit eenvoudig instellen, zodat dit niet langer mogelijk is.

Of je deze instellingen wilt aanpassen is geheel aan jou. Probeer de verschillende opties en stel het in zoals jij denkt dat het goed is.

6. Update Algemene instellingen

Ga naar Instellingen >> Algemeen om de website titel en ondertitel aan te passen.

Algemene instellingen WordPress

De gegevens die je hier invult zie je terug in de browsertitel, maar ook in de zoekresultaten van zoekmachines. Bij website titel vul je de naam van je blog of website in.

De ondertitel moet lezers iets vertellen over het onderwerp dat je behandelt. Wat kunnen ze verwachten of wat is het doel? Wees creatief en bedenk een ondertitel die past bij jouw blog.

Zet op deze pagina ook de standaard taal in WordPress op Nederlands. En stel de tijdsnotatie correct in.

7. WordPress Theme installeren

Je hebt WordPress geïnstalleerd en kijkt voor de eerste keer naar je nieuwe blog. Grote kans dat je niet tevreden bent. Het design laat te wensen over en is niet professioneel of aansprekend. Dit komt door het standaard theme dat is geïnstalleerd.

Wijzig het design eenvoudig door een ander theme te kiezen. Er is een ruime keus. Je kunt kiezen tussen gratis en betaalde themes.

Redenen om te kiezen voor een gratis theme:

  • Je wilt een persoonlijk blog beginnen, zonder intentie er geld mee te verdienen
  • Bent tevreden met een basic  en standaard design
  • Wilt geen extra functies gebruiken
  • Hebt voldoende codeer kennis om problemen te verhelpen

Redenen om te kiezen voor een Premium theme:

  • Gebruiksgemak – alle onderdelen van de website zijn eenvoudig aan te passen
  • Een professioneel ontworpen design
  • Geen codeer kennis nodig
  • Premium plugins voor extra functies en mogelijkheden
  • Responsive design – goede weergave op alle mobiele apparaten
  • Uitgebreide support bij problemen
  • Regelmatige updates

Zelf ben ik een voorstander van het gebruik van Premium (betaalde) WordPress Themes. Kijk eens bij de website van Themeforest. Hier zijn een groot aantal professionele themes verkrijgbaar.

Dit zijn mijn favoriete themes

Investeren in een betaald WordPress theme is één van de beste tips die ik startende bloggers kan geven. Heb je tijdelijk geen budget? Zorg dat het bovenaan de to do lijst staat. Want het is die zich snel terugbetaalt.

8. Maak nieuwe categorieën aan

Met categorieën verzamel je eenvoudig alle artikelen die over een bepaald onderwerp gaan.

Maak het lezer makkelijk door deze berichten in categorieën te plaatsten. Je doet dit door een categorie aan te maken voor je belangrijkste blog onderwerpen.

Ga hiervoor in het WordPress dashboard naar: Berichten >> Categorieën

Als het goed is zie je dit nu aan de linkerkant van je pagina:

wordpress categorie toevoegen

Naam – Vul de naam de nieuwe categorie in
Slug – Dit is de url-naam waarmee je de categorie kunt vinden (Ik gebruik altijd hetzelfde als bij het veld ‘naam’).
Hoofdcategorie – Geef aan of de nieuwe categorie onder een hoofdcategorie valt. (Bijv. dames sneakers valt onder de hoofdcategorie schoenen of Facebook tips valt onder social media).
Omschrijving – Het is niet noodzakelijk, maar je kunt een omschrijving van de categorie toevoegen. In sommigen WordPress themes is die zichtbaar.

Klik na het invoeren van de gegevens op ‘Nieuwe categorie toevoegen’.

Standaard worden alle berichten toegevoegd aan de categorie ‘Uncategorized’. Wil je dit wijzigen? Doe dit dan via het menu: Instellingen >> Schrijven

9. Maak pagina’s en berichten

Voor veel beginnende WordPress gebruikers is het het verschil tussen pagina’s en berichten onduidelijk.

Eerst wat je over pagina’s moet weten. Pagina’s zijn voor het weergeven van statische content. Voorbeelden hiervan zijn de contact, over mij en de algemene voorwaarden pagina.

Pagina’s zijn langere tijd actueel en hebben over het algemeen weinig updates nodig.

Aan de andere kant zijn er berichten (ook vaak ‘artikelen’ genoemd). Deze worden meestal op de website getoond in de volgorde waarin ze zijn gepubliceerd. Het nieuwste bericht staat bovenaan, het oudste bericht staat onderaan.

Om een bericht aan te maken ga je naar: Berichten >> Nieuw bericht

Ontdek in de onderstaande video hoe je een bericht maakt.

Het maken van een pagina werkt vrijwel hetzelfde als een bericht. Om dit te doen ga je naar Pagina’s >> Nieuwe pagina

Zijn de standaard functies voor het creëren van een pagina niet voldoende? Er zijn verschillende pagebuilders die uitkomst bieden. Deze zijn gratis te gebruiken bij het premium Newspaper en Avada theme.

Als blogger moet je bereikbaar zijn voor de lezer. Dit kan via een contactformulier op de contactpagina. De makkelijkste manier om zo’n formulier toe te voegen is via een plugin. Er zijn veel plugins waar je uit kunt kiezen. Zelf gebruik ik Contact Form 7.  Andere goede plugins om een contactformulier mee toe te voegen zijn Jetpack en Ninja Forms.

10. WordPress menu en widgets

Bij WordPress krijg je ook te maken met menu’s en widgets. Van een menu heb je vast wel eens gehoord. Deze zorgen ervoor dat bezoekers snel de pagina’s/artikelen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Widgets is voor veel mensen wel nieuw. WordPress widgets zorgen dat bepaalde informatie op een specifieke plek wordt weergegeven.

Leer in deze video hoe je een menu maakt in WordPress.

Ontdek hieronder hoe je widgets instelt bij WordPress.

11. WordPress plugins installeren

Gebruik de volgende plugins na het installeren van WordPress. Ga naar Plugins >> Nieuwe plugin. Gebruik de zoekfunctie om onderstaande plugins te vinden.

11.1 Installeer een cache plugin

Door een cache plugin te gebruiken word je website een stuk sneller. Dit komt doordat ze een kopie maken van websitepagina’s. Op die manier hoeft de website pagina’s niet steeds uit de database op te halen. Het resultaat, door de snellere laadtijd wordt navigeren op je blog prettiger voor je lezers.

Er zijn verschillende mogelijkheden: WP SuperCache, WP Fastest Cache en Zen Cache

11.2 Installeer Akismet

De Akismet plugin staat standaard geïnstalleerd op WordPress. Deze software heeft als doel om spam reacties op je blog tegen te gaan.

Een spamfilter zoals dat van de Akismet plugin is noodzakelijk, anders zul je constant niet relevante reacties op je artikelen krijgen (en moeten verwijderen).

Om gebruik te kunnen maken van de plugin moet je jezelf aanmelden op de Akismet website. Je ontvangt daarna een persoonlijke code om Akismet te activeren. Verder laat je de plugin z’n werk doen. De slimme software herkent berichten van spammers en verplaatst deze automatisch naar de prullenbak.

Je kunt de Akismet plugin vinden via Plugins >> Geïnstalleerde plugins

11.3 Installeer Yoast SEO

Yoast SEO is de beste plugin voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Deze plugin is gratis. Het controleert je tekst en geeft suggesties voor het verbeteren van het artikel.

Met de Yoast SEO tool schrijf artikelen gericht op een specifiek zoekwoord. Zo is de kans groter dat je gevonden wordt in Google.

Via een eenvoudige checklist controleert de tool jouw artikel op belangrijke SEO onderdelen, zoals: leesbaarheid en zoekwoord gebruik. Kortom, het is verstandig deze plugin direct te installeren.

Klik hier voor meer informatie of het downloaden van Yoast SEO

11.4 Installeer een beveiligings plugin

Maak het hackers zo moeilijk mogelijk om in je blog te komen. Een beveiligings plugin die wereldwijd populair is, en helpt bij het beveiligen is Wordfence security.

11.5 Installeer een back-up plugin

Naast dat je de beveiliging moet regelen, wil je ook niet al je documenten verliezen. Een back-up plugin beschermt daartegen.

Een dergelijke plugin hoef je niet te installeren wanneer je Siteground webhosting gebruikt. Dit bedrijf maakt namelijk dagelijks een back-up van je blog. Zo zijn de laatste 30 dagen vastgelegd in een back-up en eenvoudig te herstellen.

Wanneer je andere webhosting hebt afgesloten kun je UpdraftPlus gebruiken. Naast UpdraftPlus zijn er ook vele andere plugins voor het maken van back-ups. Zorg dat dit geregeld is, want er zijn genoeg mensen die alle content en bestanden kwijt zijn geraakt door bijv. een eenvoudige update.

12. Installeer XML Sitemap

Pagina’s van een website zijn beter zichtbaar voor zoekmachines als er een XML-sitemap is ingesteld. Een sitemap is een lijst met pagina’s, waardoor zoekmachines als Google, Bing en Yahoo beter in staat zijn om je website te scannen.

Het installeren van een sitemap zorgt er niet voor dat je hoger komt in de zoekresultaten. Wat doet het dan wel? Het zorgt ervoor dat Google sneller nieuwe pagina’s herkent en toevoegt.

Om een sitemap op je website te installeren gebruik je de Yoast SEO plugin.

Ga in het dashboard menu naar: Yoast SEO >> Algemeen  – en open het tablad ‘functies’

Sitemap Yoast SEO

Zorg dat het vak ‘Aan’ is ingeschakeld. Op die manier wordt automatisch een XML sitemap aangemaakt met alle website pagina’s.

13. Google Analytics

Is jouw blog nog niet aangemeld bij Google Analytics? Doe dit dan zo snel mogelijk. Want het is een onmisbare tool die alle statistieken over je website weergeeft.

Google Analytics geeft gedetaileerde informatie over je bezoekers en hun website gedrag.

Met Google Analytics zie je onder andere:

  • Welke pagina’s goed worden bekeken
  • Hoeveel tijd bezoekers op de website doorbrengen
  • Via welke kanalen bezoekers op je website komen. Bijvoorbeeld via: social media, advertenties, zoekmachines of een verwijzende link naar je website.
  • Inzicht in je website snelheid
  • etc. etc.

Door statistieken in Google Analytics te analyseren weet je precies wat werkt en wat niet. Op basis van deze statistieken neem je beslissingen voor de groei van je blog.

Meld je hier direct aan voor Google Analytics

Na het aanmelden moet Google Analytics gekoppeld worden aan WordPress. Een handige manier om dit te doen is via de plugin MonsterInsights.

MonsterInsights is eenvoudig in te stellen en geeft website statistieken op een overzichtelijke manier weer in je WordPress Dashboard.

Conclusie

Dit is wat je als eerste moet doen na het installeren van WordPress. Ga ermee aan de slag! Hopelijk heeft het je geholpen en is het een goede start om WordPress nog beter te leren kennen.

Check ook de Blog Maken Handleiding voor als nog geen blog of website hebt. Of schrijf je in voor de gratis 7-daagse blogcursus van Blogcreatie.

Onthoud dat je betere resultaten met je blog behaalt als deze instellingen en aanpassingen goed zijn geregeld.

Heb je ergens moeite mee, laat het weten in een reactie! Of heb je een suggestie? Deel het en help andere bloggers.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie...
Vul hier je naam in